יום שלישי, 24 באוקטובר 2017

ריפוי בעיסוק - מתי פונים לאבחון וטיפול?



מתי ניגשים למרפאה בעיסוק? כהורים, מה הנורות האדומות שאליהן צריך לשים לב אצל הילדים שלנו?
עכשיו כשבאמת התחילה שנת הלימודים, בקשתי מאילה לוטן לשפוך אור על תחום חשוב שמעניין רבים מאיתנו.
אילה היא מרפאה בעיסוק, בעלת וותק של עשרים שנה בתחום.
בת 43, נשואה, אמא לשלושה (14,11,7) ותושבת צור משה.


צילום: סמדר כפרי


ריפוי בעיסוק – בחרת את המקצוע או שהוא בחר בך?


את המקצוע הכרתי עוד מילדות. אחי סבל מדיסגרפיה, קושי חמור בכתיבה, וראיתי איך זה השליך על רבדים שונים בתפקוד שלו. הוא טופל תקופה קצרה מידי כנראה בריפוי בעיסוק.
אני זוכרת את החדר, הכדורים והערסל. את אמא שלי ניגשת כל שנה למורה החדשה ומסבירה לה שלמרות שאי אפשר לקרא את הכתב, הילד לא טיפש.
אחי התגבר על מכשולים רבים והגשים את הפוטנציאל שלו. הוא בוגר תארים ראשון ושני בטכניון.


כשגיליתי שבריפוי בעיסוק מתמקדים בתחומים שמעניינים אותי – יצירה ואומנויות, פסיכולוגיה וביולוגיה ועוד עם היבט יישומי, ידעתי שזה בשבילי. 

סיימתי את הלימודים בהצטיינות והתחלתי לעבוד במכון הלאומי לשיקום נפגעי ראש. במקביל עבדתי גם במרכז למידה עם ילדים שהתמודדו עם קשיים התפתחותיים שהשליכו על הלמידה בבית הספר. במשך השנים עברתי השתלמויות רבות, כולל בהדרכת הורים, הפרעות אכילה בילדים, כתיבה, ויסות חושי ועיסוי תינוקות.

סימנים שמדליקים נורות אדומות – מתי לפנות לאבחון/לריפוי בעיסוק?


ילדים בגיל הגן (4-5)

סימנים לקשיים במוטוריקה עדינה ובגרפומוטוריקה:
·       הימנעות מאחיזת כלי כתיבה וציור
·       הימנעות ממשחקי מוטוריקה עדינה למיניהם כמו לגו או כאשר אחיזת העיפרון באגרוף.
·       שימוש לא עקבי ביד דומיננטית וכשהיד מתעייפת עוברים ליד השניה.
·       הציור נמצא עדיין בשלב השרבוט הראשוני ולא מופיע ציור תוכני או שהוא ברמה נמוכה לגיל.
רמזים לקשיים בתפיסה חזותית, קשב והרגלי עבודה:
·       ילדים הנמנעים או מתקשים להתמיד במשחקי קופסה, פאזלים, משחקי הרכבה שונים.

ילדי כיתה א'

רמזים לקשיים במוטוריקה עדינה ובגרפומוטוריקה:
·       הילד/ה מתקשה לעצב אותיות ומספרים וכתב היד אינו קריא.
·       תלונות על כאבים בעת כתיבה לאורך זמן.
·       משתדל/ת להימנע מכתיבה.


צילום: אילה לוטן


ילדי כיתה ב' ואילך

רמזים לקשיים במוטוריקה עדינה ובגרפומוטוריקה:
·       קושי בעיצוב נכון של אותיות ומספרים וכתב יד לא קריא.
·       קושי בהתארגנות במחברת.
·       התעייפות בכתיבה לאורך זמן והופעת כאבים בעת כתיבה.
·       הפעלת לחץ על העפרון או לחילופין כתב חלש מידי.
·       קושי בהעתקה מהלוח וכתיבה איטית.
·       חשוב לדעת שגם ילדים בכיתות ז' וח' יכולים לעשות שינוי באיכות הכתיבה.

צילום: אילה לוטן

רמזים לקשיים במוטוריקה גסה או ויסות חושי:
·       הימנעות ממגוון משחקים בגן משחקים, מסורבלים, נוטים ליפול.
·       קושי להתנדנד אופן עצמאי בגיל 5.
·       הימנעות מלטפס לגובה.
·       ישיבה כפופה ליד שולחן, השענות על יד ונטייה "לנשור" מהכיסא.
·       ילדים ה"בורחים" ממגע וטקסטורות שונות ומחבקים חזק מידי.


צילום: אילה לוטן

איפה את מטפלת ובמה מטפל הריפוי בעיסוק?


יש לי קליניקות פרטיות בצור משה וברמת השרון. אני עובדת גם במכון שילובים בכפר נטר. מטפלת בילדים עם קשיי התפתחות מגילאי 3 עד 14.


בגילאים הצעירים המשחק הוא אמצעי ולפעמים גם המטרה. הרבה ילדים לא יודעים לשחק, נמנעים ממשחקים שונים בגלל קושי במרכיבי תפקוד מסוימים כמו תפיסה חזותית ואז נראה הימנעות ממשחק בפאזלים או מוטוריקה עדינה ואז נראה הימנעות מציור וגזירה. 

הטיפול מאפשר לילד להתמודד עם הקושי שממנו נמנע, ללמד ולאמן אסטרטגיות בהתמודדות ולהוכיח מחדש לילד שהוא יכול.
משחק הוא הדרך של הילדים להתפתח ולפתח את מרכיבי התפקוד השונים. 

*המיומנויות הקוגניטיביות- קשב, זיכרון, הבנת הוראות, שפה, אינטגרציה וחשיבה גבוהה. טאקי, מה במשבצת.
*המיומנויות המוטוריות – הגסה והעדינה כמו משחקי כדור או יצירה.
*המיומנויות החברתיות - משחק בתורות, לדעת להפסיד.
*התפקוד החושי - קרוסלה ומשחק בחול.
*המיומנויות הרגשיות - ילד שנכשל שוב ושוב – הדימוי העצמי שלו נפגע הוא מסגל אסטרטגיות של הימנעות שמגדילה את הפער מבני גילו ולעתים הדבר גורם לילד חרד, עצוב, עם נטיה להתפרצויות ואפילו תוקפנות.


בגילאי בית הספר הדגש ניתן יותר לתחום ההתארגנות בבית הספר - סידור תיק, התארגנות בתוך המחברת והתייחסות לתפקודי המוטוריקה העדינה והכתיבה בהם אני מתמחה.





ריפוי בעיסוק והורים שמרגישים


הורים מרגישים! ואני אומרת להקשיב לתחושות הבטן שלכם. אם אתם חושדים בקושי פשוט גשו לאיבחון.
טיפול מוקדם יכול להיות קצר וממוקד ולמנוע הרבה עוגמת נפש בהמשך. 


ילדים בגיל צעיר מסוגלים לעשות שינויים ביתר קלות וברגע שילד חווה הצלחה והתגברות בגיל צעיר ומרשה לעצמו לגוון את המשחק שלו ולהתנסות - לא נבנים על הקושי שהיה (או נבנים פחות) פיצויים, כעסים, הימנעויות וחרדות וכן קשיים לימודיים שונים.

ריפוי בעיסוק – עובדים על זה גם בבית


במקביל לטיפול בקליניקה אני מדריכה את ההורים על מה חשוב לשים דגש בבית. כיצד ניתן לאפשר התמודדות ואימון וגם איך אפשר לתת בבית לילד יותר עצמאות, תפקידים, להאמין בו יותר. 

לפעמים להתאים את הסביבה בדרך שתגרה לעבודה ומשחק.
אני מדריכה גם איך לחזק את הילד, להימנע מלהיות הורים מושלמים.
חשוב להדגים לילד בחיי היום יום שגם אנחנו טועים ו"יוצאים מהקווים" לפעמים. גם לנו נופלי דברים ונשברים,
גם אנחנו שוכחים ושורפים פתיתים (או שזה רק אני?) ואיך אנחנו מתמודדים עם זה. 


לעיתים קרובות אני פוגשת ילדים פרפקציוניסטים. אם יש סכנה שלא יצא להם מושלם הם פשוט לא מנסים. הם מתוסכלים מאוד מהיכולות שלהם וההימנעות מגדילה את הפער בתפקוד שלהם כמובן. כל קו הם מוחקים או מקמטים וזורקים. להורים ולהתאמת הסביבה בבית יש הרבה השפעה על יעילות הטיפול והשגת מטרותיו.

חשוב להתחיל טיפול בתחילת שנה או לחכות להסתגלות במסגרת?


התחלת שנה היא דבר מציף. אם מבחינה נוירולוגית - המוח של הילד שהיה בחופש חודשיים ושיחק במקרה הטוב, או צפה בטלביזיה ומחשב במקרה הפחות טוב, צריך פתאום להסתגל ללמידה, הקשבה ממוקדת, הימנעות מהסחות וגירויים לאורך זמן. 

לעיתים ההצפה היא חושית - ילדים עם קשיים בויסות - מתקשים להתמודד עם הרעש, הריח וחוסר התנועה. וההצפה היא כמובן גם רגשית - חשש מציפיות, מתח ומאמץ ליצירה או חידוש קשרים חברתיים.
לטיפול כדאי להגיע עד כמה שניתן פנויים - מומלץ להסתגל קודם לבית הספר ולגן. 

לעקוב ולבחון אם ואיזה קשיים עולים בתפקוד לאחר תקופת ההסתגלות.
אז גם מומלץ ליצור קשר עם המורה או הגננת ובהתאם לבחון אפשרות לגשת לייעוץ לגבי טיפול בריפוי בעיסוק.

ריפוי בעיסוק והקשר למורה ולגננת


אני יכולה להגיד שגננות ומורות מתחילות יותר ויותר להבחין בסימנים ומפנות לעתים לטיפול, אבל עדיין לא מספיק.
ילדים שמגיעים אליי רק בכיתה ה' או ו' יכלו להיעזר בטיפול כבר בגיל הגן למנוע את הקושי שהלך והתעצם.

אילו טיפולים, איזו עזרה אפשר לקבל אצלך?


טיפולים פרטניים - טיפול של 45 דקות, קצר טווח הממוקד במטרות הטיפול שנקבעו על פי האבחון והמידע שנאסף על התפקוד היומיומי של הילד. תוך מתן הדרכת הורים.

קבוצות מוכנות לא' – עבודה בקבוצות קטנות המדמה כיתה תוך התייחסות למיומנויות הנדרשות בכיתה א' כמו התארגנות עם מחברת וציוד, הכרות ועיצוב נכון של האותיות, הכרות ראשונית עם מיומנויות חשבונית.

קבוצות כתיבה לילדי בית ספר - עבודה על מיומנויות המוטוריקה העדינה והכתיבה בקבוצות קטנות, דבר המאפשר אימון והתמודדות בסביבה הדומה לסביבה הטבעית של כיתה עם האתגרים המיוחדים שהיא מביאה לכתיבה כמו התמודדות עם הסחות או הסתגלות לקצב. התקשורת והקשרים בין הילדים מאפשרים הפריה הדדית וההעצמה.

יצירת קשר וברשת


כתובת המייל  Ayala.lotan@gmail.com
מספר הטלפון 052-474-6234


 **********************************************

אהבת וגם רוצה להופיע בבלוג?
רוצה לקדם את העסק וליצור נראות נוספת ברשת?
יש כמה אפשרויות לפירסום, אפשר לדבר על זה
054-6484924 או להתכתב איתי litalyar@gmail.com


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה